Tar en paus

2011-02-18, 17:37:21 / Kategori: ♣ Dagbok
Ställa om sig till förmiddag i helgen, blir tufft men det är bara att försöka hålla sig vaken på dagen när man gått upp lite tidigare så skall det nog ordna upp sig.


Kommer lägga bloggen på is ett tag nu när jag känner jag att inte riktigt hinner med den.
Men ni får gärna gräva runt här på sidan och leta info ifrån tidigare inlägg och diet.



På återseende
Puss ♥

Första arbetsnatten avklarad.

2011-02-15, 16:47:35 / Kategori: ♣ Dagbok
Har aldrig jobbat natt innan men det gick förvånandsvärt bra faktiskt,
så nu efter en lunch bestående utav bönsallad med biff så skall jag ta mig en powernap.
Innan jobbet bär det av till gymmet för att pressa axlarna som jag missade i förra veckan, benen får vänta för jag har träningsvärk efter att ha bestigt berg här i krokarna :)
Idag börjar även deffen på allvar, 6-7 mål om dagen ,morgoncardio och styrketräning med högreps varvat med lågreps.

Here we go!



På återseende
Puss

Hej

2011-02-14, 10:51:15 / Kategori: ♣ Dagbok
Jag har inte bloggat på en vecka nu, herregud.
Ja det har helt enkelt kommit saker ivägen, jag har ett nytt arbete tex och har inte haft tid att sitta framför datorn.

Denna veckan kommer jag dessutom jobba natt så chansen är ju inte enorm att jag kommer sitta vid datorn så mycket innan jag börjar.



Träningen rullar på, morgoncardion går lite trögt men det går, nu är det snart vår också så man kan gå i skogen =)
På återseende
Puss

Orörlig..

2011-02-05, 10:46:45 / Kategori: ♣ Dagbok
Bild ifrån gårdagens rygg och biceps pass.


Har rätt gó träningvärk idag må jag säga, men idag blir det axlar,mage,vader.
Sen får jag viiila :)
På återseende
Puss ♥

Intervall träning

2011-02-03, 17:02:08 / Kategori: ♣ Träning & Råd

Högintensiv intervallträning

Dags att kuta som en galning i intervaller? Högintensiv intervallträning eller HIIT (High intensity intaval training) som det också kallas är en träningsform som är högst effektiv för fettförbränning.

HIIT är en form av träning där du presterar det maximala av din kropp. Du varvar korta intervaller på 20-30 sekunder allt vad du orkar med en tid av vila och upprepar sedan samma procedur. HIIT är ingen vanlig träning utan kräver väldigt mycket av individen som utför själva träningstekniken.

Fördelarna med HIIT jämfört med traditionell konditionsträning är många.

: : HIIT förbränner mer fett än någon annan träningsform både under utförande och att det tar dessutom längre tid för din kropp att återhämta sig vilket också gör att du ökar fettförbränningen efter träningen.

: : HIIT gör så att du ökar din ämnesomsättning (metabolism) vilket gör att din fettförbränning tilltar.

: : Studier har tydligt visat att man mister mindre muskler genom HIIT än genom traditionell viktminskning eller motionsträning. Därför lämpar sig HIIT mycket bra vid deff.

: : Genom HIIT ökar du ditt VO2 max (din maximala syreupptagningsförmåga) och kommer därför att uthärda större ansträngningar vad gäller konditionsövningar i framtiden.

: : HIIT har även visas sig ha anaboliska (uppbyggande) egenskaper. För dig som tränar styrketräning innebär det lättare att få en ökad mängd muskelmassa.

Hur utförs HIIT
HIIT kan du utföra i en mängd olika träningsformer. Du kan utföra HIIT som spinning, löpning, simning eller andra konditionsmaskiner.

Värm först upp med 10 minuters lättare träning som du själv känner dig bekväm i. Till exempel kan du jogga lugnt i 10 minuter innan du ger dig på intervaller. Sedan ger du ditt absoluta maximum i 15 sekunder till 30 sekunder, och vilar därefter i cirka 2 minuter. Sedan upprepar du tillvägagångssättet så mycket du orkar. Under tiden du vilar ska du helst vara aktiv genom att cykla lugnt på en spinningmaskin eller gå och sedan löpa under intervallerna beroende på vad du utför för sorts övning.

Övningarna är väldigt intensiva och ska helst inte utföras mer än 1-3 gånger per vecka. Se också till att du inte har någon annat konditions eller styrkekrävande varken innan eller efter ett HIIT-pass.

Om du tränar flera gånger i veckan och ändå vill få in träning med intervaller är det att rekommendera att du tränar på olika tider. Till exempel styrketräning tidigt och intervaller senare på dagen.

Inte för alla
Högintensiv intervallsträning är hur som helst inte för alla typer av människor. Det krävs att du har någon fysisk bakgrund att stå på eftersom den är så pass krävande av personen som utför HIIT. Värt att göra är en hjärtundersökning innan man ger sig in på HIIT av den orsaken att man kommer upp i så höga hjärtslag.

För att kunna utföra HIIT bör man också vara psykiskt förberedd när man ska pressa max ifrån sin kropp. För det är verkligen riktigt jobbigt





Lycka till!

 

Källa:muscels.se

På återseende

Puss ♥


Lång dag igår.

2011-02-01, 12:56:40 / Kategori: ♣ Dagbok
Igår körde jag ett pass med en kompis, som inte har tränat på ett tag.
Hörde nyss av henne i telefon och ja, lite ont här och där ;)

Älskar verkligen och köra skiten ur folk, rent ut sagt!
Självklart skall man börja lugnt så vi körde bara 1-3 set per övning för att minska risken för skador och motivations svårigeheter i framtiden ;)



Japp, själv körde jag lite lätt ben , kör ju ben 2ggr i veckan nu känns bra faktiskt.



Igår jobbade jag 07-20, det var tufft att gå upp 05.00 för att gå och lägga sig igen vid 00.30.
Puh, men idag är det NYA TAG! och jag gör inte om det arbetspasset igen , kan jag lova. 


Jag har fått andra jobb erbjudanden nu och har ett väldigt stort dilemma,
men jag kommer följa mitt hjärta, för jag har lärt mig. Att det alltid blir bäst i slutändan!




May the bridges I burn light the way ♥



På återseende
Puss ♥