Inget

2013-05-15, 19:33:02 / Kategori:

Hej
Det blev inget med fitnessfighten pga dem inte kunde ge mig ett kostschema anpassat för mig (som inte äter komjölksprotein pga amningen).

Dåligt tycker jag att dem inte kan hjälpa til ed sådant det är ju ändå därför man anmäler sig och BETALAR PENGAR. Just för att slippa sitta och räkna gram protein m.m själv.

Så nåja. Jag går iallafall ner i vikt i stadig takt ändå. Min sambo tycker att jag äter som en häst :) ja men jag rör ju faktiskt på mig sjukt mycket!

Det blir ju minst 3 promenader/dag. Och så 2 dagar iveckan åker jag ut och antingen rider eller promenerar med häst. Så har jag en lite toddler som är full av energi här hemma så jag sitter ju mer eller mindre aldrig still.

Ramlade dock av hästen för två dagar sedan och slog mig ganska illa så har i två dagar nu känt mig som en 80 åring! Haha!

Aja de blir bättre med tiden så snart kan jag sitta upp igen!

5 kg kvar till innan grav. :-)

Tjungeling sålänge på återseende!


Fitnessfighten

2013-03-25, 12:54:49 / Kategori:

Fitnessfighten startar 1 April för min del!
Kommer uppdatera här så gott jag hinner! Får väl hoppas att det nu funkar att amma på 1900kcal /dag och 7h träning/v.



:)


Fitnessfighten

2013-03-21, 20:57:52 / Kategori:

Dålig på att uppdatera ,men det har nintedan märkt ;)

Ska va med i fitnessfighten framöver.
Behöver inspiration och en spark där bak! Ska bli gött å komma igång igen :)



Älskling

2012-12-17, 22:26:38 / Kategori:


Loke <3

2012-12-17, 22:24:48 / Kategori:

Det var längesen!

Men här är vår underbara son!
3910gram och 50 lång när han föddes den 8 Oktober (beräknad till 19)

På bilden är han 10 veckor :)


Magen växer

2012-07-15, 07:53:59 / Kategori:

Magen växer och det blir allt mer påtagligt att man inte kan röra sig som vanligt längre. Men det är mysigt! Och bebisen sparkar och lever där inne så att det känns som att den bygger hus <3 Nu börjar vi planera alla saker för barnet, det känns spännande och roligt! Namn är alltid svårt att komma på, någon som har förslag? Vi vet inte kön och kommer inte ta reda på det innan förlossningen heller :) På återseende


Vattenmelon

2012-06-28, 15:24:52 / Kategori: ♣ Dagbok

Har dille på vattenmelon just nu! Såå gott!

För er som är nyfikna på min kost och träning såhär under graviditeten så tänkte jag skriva lite om det.


Kosten:
Jag försöker hålla mig till nyttig mat, och regelbundna måltider naturligtvis men inbland äter man mer och ibland mindre så det kan va lite knepigt att få till en riktigt "bra" kost. Man mår ju illa ibland och andra gånger kan man bara äta det ena eller det andra. När vi var på semester åt jag väldigt mycket sallad och frukt! Har inte varit sugen på annat än det förutom en skål med mjölk å flakes till frukost. Nå väl nog om det, men som ni kanske förstår får man anpassa sig lite efter vad man är "sugen på"


Träning:
Ingen styrka alls. Vilket faktiskt känns tråkigt men det är för mitt eget bästa.
Jag har gett mig på vikterna några få gånger på gymmet men kommer genast på att jag vill köra tungt och det är inget som kroppen är med på just nu.

Jag går 30min varje dag och tränar gravidyoga 2-3 ggr/veckan. Så det får räcka så. Hur mycket jag än hade velat styrketräna så kan jag inte göra det på den nivån jag vill just nu.


Bebisen är beräknad till 19oktober, så efter det får jag köra igång som jag vill igen:)


På återseende


Glad Midsommarhelg

2012-06-23, 13:12:56 / Kategori: ♣ Dagbok

Tillbaka ifrån semestern

2012-06-21, 13:45:58 / Kategori: ♣ Dagbok
Det har varit ett par underbara veckor i Italien och Bulgarien, och nu är vi hemma igen, sol sol sol :) Här kommer lite bilder ifrån semestern och någon bild på bebismagen, tyvärr ligger de flesta bilderna på en annan dator så detta får duga :) Tänkte ta upp bloggandet lite smått igen, eftersom jag kommer dra igång med träning efter förlossningen :)
På återseende

Formen 2012

2012-04-01, 09:38:49 / Kategori: ♣ Dagbok
Hej på er! Som ni märker har jag inte alls mycket tid att blogga här just nu, men hoppas jag kommer få mer till till detta i höst. Just nu är det mycket jobb och jag hinner faktiskt inte vara på gymmet så mycket just nu. Dock får jag endel "alldaglig" träning på ett utav mina två arbeten där jag går mycket. Jag vill gärna vara på gymmet men som det ser ut just nu "Får" jag inte träna som jag har gjort tidigare. Så visst är lite träning bättre än ingen alls, men när man alltid har gått in för att "maxa" varje gång är det numera svårt att gå ner till nästan hälften av vikten man kört med tidigare, det känns lite "lull lull" och tråkigt att man inte kan ge allt. Men det finns en riktigt bra anledning i vilket fall som helst och jag tänkte ta mig dit 2-3 ggr/v och ialla fall köra rygg och armar en del. Helt "ur form" är jag inte heller men visst känns det trist att inte vara "pumpad" varje dag. :) Hoppas ni har det bra. På återseende Patricia

Musik

2012-02-13, 16:59:53 / Kategori: ♣ Dagbok

Hej, jag skriver här när jag hinner.

Ligger i sängen och letar nya låtar på spotify, tänk på vad musiken påverkar oss egentligen, ialla fall mig.

När jag behöver energi för något lyssnar jag på musik, när jag är ledsen ,glad, stressad, energisk! Nästan alltid och varje dag lyssnar jag på bra musik (bra enligt mitt tycke).

Just nu letar jag lite go reggae.
På sommaren går det mycket reggae i mina högtalare ,så underbart!


På gymmet är det oftast metal vid styrkepassen och rnb/hiphop vid cardion :)

Va lyssnar ni på i gymmet?

På återseende
Patricia


Allmänt om protein kolhydrater och fett

2012-02-01, 11:51:10 / Kategori: ♣ Dagbok
Vill du gå ner i vikt?
Finns det inget som fungerar?
Äter du lite men det händer ingenting?
DÅ kanske du är FÖR LITE mat!
Många människor vet att det man stoppar i sig skall man också göra sig av med ifall man vill gå ner i vikt,
och eftersom vi människor utav naturen, är ganska lata så är vi hellre väldigt lite än äter mycket och rör på oss.
Detta kan leda till nedsatt ämnesomsättning, humörsvängingar, trötthet, ansiktsutslag, koncentrationssvårigheter, fett samllingar kring organ m.m
Det är rent ut sagt farligt!

Många som frågar mig om kost och träning vill på något sätt bli "fastare" och ja, absolut det går att uppnå.
När jag sedan frågar dem hur deras kost ser ut under tre dagar får jag oftast höra någoting i stil med frukost, lunch, middag och LCHF (LCHF=Low carb High Fat).
Ja, okej. Det är bra att se till att man inte stoppar i sig för mycket kolhydrater och det är bra om det inte är snabba kolhydrater, MEN... vart kommer proteinet in i bilden? och varför i hela friden skall du äta så mycket fett?
Vetenskap/Fakta
Äter du för lite mat, för vad du väger, hur mycket du rör på dig och din livsstil så kommer kroppen automatiskt reagera med "svält" ,kroppen tror att du svälter.
Äter du för lite kolhydrater men protein och fett, kommer kroppen i förstahand omvandla proteinet till kolhydrater och i den utsträckning att kroppen klarar av att fungera (överleva).
Äter du för mycket dåliga fetter, kommer kroppen samla detta omkring dina organ och omkring dina muskler.
Dessa två kombinerat då, alltså lite kolhydrater, mycket fett och en del protein, resulterar i att din kropp inte förser musklerna i förstahand med protein efter te.x ett träningspass utan dina livsviktiga organ, som dessutom är slutna i dåliga fetter pga för lite bra fetter i kosten. Vilket i sin tur leder till att det bli väldigt svårt för någon som vill "forma" kroppen att göra detta, eftersom musklerna inte får va det behöver för att utvecklas.

Jag är emot alla puvlerdieter, LCHF, viktväktarna m.m
pga jag tycker att man bör äta "vanlig" mat, regelbundna tider och i rätt mängd.
Det är viktigt för te.x hjärnan att få kolhydrater då den behöver ca 100g kolhydrater / dag för att fungera ordentligt.
Man skall även få unna sig något man tycker är riktigt gott någon dag i veckan, te.x godis, en bakelse, en hamburgare eller dyl. dels för att tillfredställa sina behov men dels för att chocka kroppen så att den inte tror att du svälter!
Många är ute efter en snabbfix, när de riktar in sig på pulverdieter m.m
BIG NONO!
Du kommer gå ner snabbt, men du kommer garanterat gå upp igen när du nått ditt mål och känner att du vill börja äta riktig mat igen.
Att gå ner i vikt handlar egentligen inte om en snabb viktnedgång, utan den svåraste utmaningen för de flesta är att faktiskt ändra deras livsstil ,röra på sig mer, äta rätt mat, i rätt mängd och hålla sig borta ifrån sina begär 5 av 7 dagar i veckan.

Gör man detta, och denna stora förändringen så kommer man lyckas.
Dels att gå ner i vikt men också att STANNA DÄR.


Så jag hoppas några av er blev lite klokare efter fetta inlägget.
På återseende
Patricia

Eget företagande

2012-01-27, 09:51:42 / Kategori: ♣ Dagbok
Det är mycket att tänka på som egen företagare. Just ni håller jag på att starta Frisörsalong i Svenljunga och jag kan aldrig slappna av, det första jag gör på morgon är att sätta mig vida dator, med kaffe.
Sen ringer jag samtal åker på möten etc, tills jag kommer hem och sätter mig med min budget.
Jag glömmer av att äta, jag tränar inte heller särskilt mycket, vilket jag måste inse att jag får lägga på hylla ett tag framöver, det blir ingen seriös träning utan mer fuktionell, mer cardio och nästa ingen styrketräning alls pga tidsbrist, stress och dåligt knä.
Jag har precis skapat en blogg som jag skall ha i sammaslutning till salongen så att jag ständigt kan uppdatera er på vilka kurser jag varit på sist, håruppsättningar, hårvård, tips på hemmakurer/håruppsättningar man kan göra själv etc etc. Jag hoppas den skall vara till stor nytta för alla som är mån som sitt hår. adressen är http://patriciasharstudio.blogg.se
Jag önskade att jag kunde lasta på allt jag behöver göra på någon annan, men jag måste göra det själv.
Det är roligt, stressande, tidskrävande och spännande, nervöst och oroligt på samma gång :)
På återseende
Patricia

Hej på er!

2012-01-26, 00:45:18 / Kategori: ♣ Dagbok

Har så mycket att tänka på nu att jag börjar få dåligt minne. Endel av er vet kanske inte att jag är utbildad frisör, så jag håller på att starta salong här i området, så det är mycket att stå papper som ska läsas osv.

Men det är kul! Och det är det viktigaste!


Tränigen går bra jag kommer dra ner på styrkepassen och öka cardion lite mer nu så att jag inte känner att jag måste vara på gymmet 1timma 4 gånger i veckan eller mer.utan kan istället ge mig ut och gå lite eller åka och simma eller vad som helst, behöver variation nu.


Hoppas ni kör så det ryker där ute!
Sommaren är inte så långt bort som man kan tro ;)


På återseende
Patricia


Tiden är knapp

2012-01-20, 10:29:22 / Kategori: ♣ Dagbok

Godmorgon!

Jag har äntligen fått ordning på det här med att blogga ifrån min iphone.
Dock tycker jag väl att jag saknar vissa funktioner i appen, men det får duga sålänge.


Idag står axlar och mage på mitt schema, det ska bli gött, Axlar är en av de muskelgrupper jag behöver förbättra faktiskt.

Jag kommer tävla i Body Fitness, men jag kommer inte göra det iår, jag har alldeles för mycket arbete nu så det finns ingen tid till att deffa.

Vissa av er vet sen länge att jag är Frisör, så förtillfället håller jag på att starta eget, så jag har mycket att stå i just nu och ett tag framöver. Därför valde jag också att "bygga" nu eftersom det inte kräver lika mycket utav min tid :)


På återseende
Patricia